torsdag 14. februar 2008




"Det var ei vanskeleg oppgåve å laga eit nytt skriftmål med talemålet som grunnlag"

Sitatet er hentet fra en av Språkrådets sider om nynorsk og dialektene. Ja, og nokså vanskelig er det og lære seg dialekten også. For det er de som liker nynorsk og ikke liker nynorsk, de som er flinke og ikke flinke. Jeg har fått høre et par ganger at jeg er musikalsk, og det sies faktisk at de som er det ofte har en tendens til å være gode i språk. Jeg har riktig nok ingen store problemer med å lære engelsk, spansk eller praktisere bokmål for den sags skyld, men sidemålet er nok ikke et fag jeg har så veldig kjært. Skal jeg være ærlig (som jeg vel og merke har lov til tatt i betraktning at dette er min bloggside) vil jeg si at det ikke er nødvedig, men nå er det nå en gang sånn at det praktiseres i den norske skolen og da får en vel gjøre det beste ut av det.

Man kan jo alltids gjøre det på den gammeldagse, tradisjonelle måten; lese side opp og side ned med regler for grammatikk og uttale. Noen synes nok dette er en grei måte å jobbe på men for meg blir ikke dette helt det store. Det blir på en måte bare en stor haug med ord pakket sammen på noen ark, og ikke er det særlig spennende heller. Det har gjerne en tendens til fort å skli ut av hukommelsen. For her kommer "nøkkelen", og det som jeg finner sentralt når det gjelder all mulig slags læring: VÆR KREATIV. Jeg bruker gjerne farger, rare/morsomme ord og bevegelser når jeg skal lære noe nytt, også prøver jeg å knytte det jeg skal lære til dette. Jeg tar gjerne notater fra stoff jeg skal lese til en prøve for eksempel, men bruker disse eksemplene aktivt. (For de som synes det høres lurt ut å bruke tankekart kan forresten laste ned ett program på pc-en som fungerer som det. Det heter Visual Mind og kan prøves gratis i 30 dager). For meg er det svært effektivt og når jeg gjør læringen til noe morsomt blir jeg også mye mere motivert. Det er nemlig svært lett å bli distrahert av andre ting når man sitter å gjør lekser...

En annen metode for at jeg skal bli bedre, er at jeg må lese flere bøker på nynorsk. Lesing er noe som hjelper meg å lære grammatikken og man får bedre forståelse for den nynorske litteraturen. Man kan skrive ned og pugge det man gjør feil. I tillegg er det jo selvfølgelig det å selv skrive tekster på det norske sidemålet. Ved å lese og skrive får man sakte men sikkert øvd inn grammatikken. Jeg merker iallefall at det gjør det til meg.

Ingen kommentarer: