mandag 14. april 2008

Har en drøm av Jørn Hoel

Har en drøm om å komme hjem
Dit ei framtid ennå bor
Har en drøm om å finne frem
Over ei mørklagt jord
Snart stiger sol et sted i øst
og i natt har ingen gitt deg svar
Men det finnes ei fattig trøst
Drømmen du alltid bar

Har en drøm om å høre tel
I en hverdag taus og grå
Har en drøm om at alt æ vil
finne en vei å gå
Snart stiger sol et sted i øst
alt vil være som det en gang va
Men det finnes ei fattig trøst
Drømmen du alltid bar

Et døgn går forbi
Du lever på lånt og kostbar tid
Mens et hjerte slår
og dagan går og går

Har en drøm om et ainna land
og en lengsel øm og stor
Har en drøm som e skrift i sand
Skreven med store ord
Snart stiger sol et sted i øst
Og en verden venter kald og klar
Men det finnes ei fattig trøst
Drømmen du alltid bar

Snart stiger sol et sted i øst
og i natt har ingen gitt deg svar
Men det finnes ei fattig trøst
Drømmen du alltid bar


Vi skulle altså skrive om en norsk sang som vi liker, og fordype oss litt i den. Jeg hører egentlig ikke så veldig mye på norsk musikk, så det var ganske vanskelig å finne noe som jeg likte, men valgte som du ser sangen Har en drøm av Jørn Hoel. Jeg synes sangen er ganske fin og spesiellt selve teksten. Han synger den på sin egen dialekt, altså nordlandsdialekta.

Jeg forsto oppgaven slik at vi skulle finne en dypere mening med sangteksten. Akkurat denne er ikke så rent enkel å analysere fordi det er brukt noe symboler og bilder, og jeg tror den kan tolkes på mange forskjellige måter men jeg har min måte å tolke den på. Jeg får med en gang inntrykk av at det er noen som har det tøft og som drømmer om noe bedre. Helt siden første gang jeg hørte den, har jeg forestilt meg en ung afrikansk kvinne fra et land hvor man sliter med mange samfunnsrelaterte problemer, slik som fattigdom, sult, dødelige sykdommer også videre. Landet hun kommer fra undertrykker kvinner sterkt som setter henne i en posisjon hvor det beste ville være å flykte. Hun har derfor måttet dra til et annet land, Norge. Hun har problemer med å passe inn og savner hjemlandet sitt veldig. Hun har kommet alene uten mye penger og kjenner ikke en levende sjel her. På grunn av dårlige muligheter for skole og utdanning i afrikanske land, møter hun hindringer med tanke på å skaffe seg jobb i Norge. Ordet "drøm" gjentas og det med at vedkommende bærer på en drøm. Jeg tror hun drømmer om å komme tilbake til hjemlandet sitt en dag, og hun lengter etter sin egen kultur og etter det å høre til en bestemt plass.

Som nevnt tror jeg at denne teksten kan tolkes
individuelt

Ingen kommentarer: