torsdag 10. april 2008

Lyrikkoppgave

Minuttene

Vi er minuttene.
Hør som vi går!
Time for time.
År efter år.

Vi går som ebbe
og flo ved din strand,
Livsminuttenes
tidevann.

Hva fikk du levd i oss?
Hva fikk du gjort?
Uavbrutt renner vi
bort, bort.

Alltid en bølge
som ruller forbi:
det som bestandig blir
borte, er vi.

Riker går under,
og sekler tar slutt.
Ett blir tilbake:
ett levet minutt.

Det korteste var
hva de færreste rakk.
Tikk!, sa ditt pendelur.
Svarte du; takk!?.

Time for time
år efter år
renner minuttene.
Hør som vi går.

- André Bjerke

Da vi ble bedt om å blogge om et dikt vi liker, hadde jeg ikke noen spesielle favoritter så jeg begynte å lete på Internet da jeg kom over dette. Jeg liker det godt fordi det forteller oss at vi må ta vare på den tiden vi har, for den går så alt for fort. Mens vi angrer på ting vi ikke har fått gjort eller sagt, går minuttene og plutselig har man brukt masse tid på ting vi ikke kan få endret på. Poeten vil fortelle oss at vi ikke setter pris på den tiden vi har på jorden, og at vi sløser den bort på dumme ting. Har man gjort noe man ergrer seg over, skal man prøve å gå videre i livet og bruke tiden på en måte som gjør en lykkelig. Man skal selvsagt gjøre det beste ut av det som har skjedd, men ikke bruk livet på å angre. Jeg tror også det handler om at vi må ta sjanser og tørre å gjøre ting som vi ellers kanskje ikke hadde turt, for en dag kan det være for sent. Jeg mener han vil fortelle oss at vi må bruke den tiden vi har på jorden med fornuft og omtanke. Selvfølgelig angrer man på ting og det skjer ting i livet som gjør at det kan føles som at det står stille en stund, men ikke bruk masse tid på det og heller prøv å gå videre.

Bjerke bruker forskjellige elementer som symbol for minuttene. For eksempel: "Alltid en bølge som ruller forbi: den som bestandig blir borte, er vi." Dette er noe jeg likte svært godt ved diktet fordi det gir oss et slags bilde av tiden som "flyger forbi" i all hast. Bruken av virkemidler er svært god her. Et vers i diktet handler om at vi ikke kan stoppe tiden hvis det er noe vi vil forandre på, den vil fortsette å gå uavbrutt og derfor må vi gjøre det aller beste ut av alle slags situasjoner. En strofe som virkelig fanget min oppmerksomhet var "Hva fikk du levd i oss?". Dette er god bruk av ord og man får følelsen av at det er minuttene som prater til en; at man skal leve i nuet. Jeg er sikker på at dette diktet kan være en vekker for folk som "lever i fortiden", folk det står stille hos og som ikke greier å gå videre som følger av en eller flere hendelser som har skjedd i livet deres.

Så "Karpe diem", - grip dagen!

2 kommentarer:

Ingunn sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ingunn sa...

Dette var et bra og innsiktsfullt innlegg, Iselin, kanskje vi skal snakke mer om Andre Bjerke i klassen? Det er mange av dere som har skrevet om ham.